Nationaldags firande

Idag har vi firat Sveriges nationaldag. Eftersom jag inte riktigt visste varför man firar just idag så var jag tvungen att ta reda på det.

Den 6 juni har kallats Gustav Vasas dag, Svenska flaggans dag och är nu Sveriges nationaldag. Någon gång under 1800-talet togs den 6 juni fram som en nationell minnesdag. Dagen firades till minne av den 6 juni 1523, då Gustav Vasa utsågs till Sveriges kung och Kalmarunionen därför slutgiltigt upphörde och Sverige på nytt blev en självständig stat. 1809 års regeringsform utfärdades också den 6 juni, liksom 1974 års regeringsform. Sedan år 1916 firas den 6 juni som Svenska flaggans dag. Det var Arthur Hazelius, Nordiska museets och Skansens skapare, som införde en del festligheter för olika svenska högtider, dels som ett sätt dra in pengar till Skansen, dels som en del i den tidens nationalistiska anda. I mitten på juni 1893 ordnades några dagars festligheter i fosterländsk anda. Obekräftade källor säger att det regnade på alla dagar utom den 6 juni, och alltså var det den som drog mest folk. I Skansen årsbok för 1893 skriver Hazelius att "såsom de fosterländska minnenas högtidsdag har på Skansen införts den 6 juni, Gustafsdagen, vilken där har firats och hädanefter kommer att firas såsom svensk nationaldag".



Vi har firat denna dag på ramsele-byn. Först mötte vi upp Lena, Andreas, Axel, Anki, Crisoffer och Jack utanför Grill1:an. Sen tågade vi ner på SVAR, vi fick några flaggor (våran fick Edvin ta hand om och den höll inte så länge) som man kunde flagga med. Sen väl nere på SVAR så var det mycket folk, så vi bestämde oss ganska snabbt att vi skulle sätta oss ute och vänta tills alla tal och sånt var över. Tårtan lockade lite, så vi fick snällt vänta en bra stund. Men som tur var så har det varit kanonväder även denna dag. Tårtan var faktiskt jätte god, och kaffet behövligt för jag hade inte hunnit dricka nån kopp innan. Hade sovmorgon och sov ända till halv nio!
Glömde kameran så några kort fick jag inte. Men har haft väldigt trevligt!

Tommy och Karin har varit här och hälsat på ikväll. Spelat plump och jag vann inte denna gång heller *surar*
Edvin har haft en jobbig kväll, strax efter att han somnat vaknade han igen och grinade. Tror att han kan ha drömt nåt hemskt, så han har varit vaken till för bara en liten stund sen. Hoppas att han kommer att sova länge imorgon istället så jag får lite sovmorgon igen (min tur att kliva upp imorgon)....

Det blev bestämt att jag ska följa med Tommy och Karin till s-vall på söndag JAG LÄNGTAR! Ska inte köpa så mycket, men det ska bli skönt att komma ut lite. Tror att jag ska lämna Edvin hemma, men jag har ganska svårt att klippa navelsträngen måste jag erkänna. Är så van att han med han överallt, så det kommer att bli nästan mer jobbigt än skönt att fara själv. Men jag måste ju vänja mig, ska ju börja jobba nu den sista och då måste jag ju kunna lämna han (vill inte)....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0