Fobier

Jag stod och funderade på fobier idag när jag var ute. Jag är en person som ÄLSKAR sommaren, men det är under den årstiden dom flesta av mina fobier kommer fram.... Nämligen geting, spindel, brems, fästing och andra små köttätande smådjur. Visst kan dom förstöra en hel sommar? Så fort jag ser nåt av dessa djur är min första reaktion SPRING FÖR LIVET. Men samtidigt nu när man är mamma så vill jag ju inte överföra denna rädsla till Edvin. Så jag får stå och se lugn ut (tar på alla mina krafter) eller göra nån liten springlek eller nåt så jag lurar han.
Det är faktiskt en jobbig sak att vara rädd för alla dessa småkryp, och som spindlar finns ju året om INNE!



Satt nu för ro skull och läste om fobier så nu har jag namnsatt mina.
1. Araknofobi - spindlar
2. Entomofobi - insekter
Men jag vart chokad över allt man kan ha fobi över som tex nakenhet, muslimer, spermier, nöje, fransk kultur, böcker och FOBIER!

Ungefär 8% av svenska befolkningen har nån typ av fobi. Men normalt når fobin toppen i 20-årsåldern och växer sedan bort.
Jag har ju som sagt några år kvar att vara i 20-årsåldern så mina kanske växer bort? *skratt*


Vad har du fobier för?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0