"Brännblåsa och jäkelskap"

Idag har inte varit nån bra dag för Edvin. Han brännde sig idag på min plattång så han har en stor brännblåsa på pekfingret.
Han är helt galen i mina saker som är i en korg i hallbyrån. När jag hade fönat och plattat mitt hår (sånt som jag gör nästan dagligen) så virade jag sladden kring plattången så att den skulle vara "ihop-fälld". Sen gick jag snabbt in på kontoret eftersom jag skulle hämta en blomma jag skulle klippa bort döda blad på (kontoret är det närmsta rummet). När jag gått kanske 10 steg hör jag ett skrik, springer dit och ser att korgen ligger på golvet ed plattången överst!
Edvin håller sig för handen och grinar, och min lille kille som sällan grinar av smärta. Försöker se vilken hand han har gjort illa, och Martin ropar att jag ska kyla ner med vatten. Kylen ner hans händer och han grinar lite mindre. Sen ser man att han är röd på fingertopparna på högerhand. Han grinar lite till och vi försöker kyla med vatten och is, men det är absolut inte det lättaste med en liten 1-åring.
Efter ett tag uppenbarar sig en blåsa som är ganska stor. Men han är en liten kämpe!
Eftersom jag hade bestämt att jag skulle gå och hälsa på Helena och William idag så tänkte jag att han kanske skulle glömma smärtan om vi kom dit. Gick bra från början, sen glömde väl han bort smärtan lite för mycket. Vet inte vad han gjorde med han började grina igen, och slutade inte så jag fick gå hem. Lite trist eftersom det alltid händer nåt när jag och Helena ska träffas. Om man inte blir sjuk, far bort, får besök, är upptagen, jobbar mm så händer detta. Men det är bara att försöka igen..
När vi kom hem efter en färd med ett tjurigt barn (säger som min styvfar alltid sa till mig "Edvin är Ordförande i bortskämda-barnsförening"), för han vägrade åka eller gå. Jag skulle bära han samtidigt som han skulle hålla i styret på vagnen. Jag fick inte ens ta i styret när jag skulle svänga med vagnen, då skrek han hysteriskt. Vi satt oss på bron och han fick ha handen i en liten kastrull med kallt vatten, och det gillade han för att plaska med vatten är ju bland det roligaste som finns! Satt där ett tag och Martin kom hem. Edvin ville dra sönder mina blommor som jag har ute på bron, och när jag sa försiktigt sa han sikti och flinade (så gulligt).
Nu efter middag, misslyckat kvällsbad (gjorde så ont för han med fingret i varmvatten, elak vart han eftersom han älskar att bada), lek och välling så sover han nu gott. Hoppas att hans lilla finger är bättre imorgon...

Så jobbigt när ens lilla barn gör sig illa, man kan inte göra så mycket bara trösta. Och det gör lika ont i en mamma som hennes lilla barn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0